×
Önerim var
Türkiye Kaynakçası - kaynakca.hacettepe.edu.tr
Ana Sayfa
Kaynakça Nedir?
S.S.S
İletişim
×
Mesajınız başarıyla kaydedilmiştir.
Gönder
Üye Ol
ÜYE GİRİŞİ
Facebook ile giriş
Beni Hatırla
Üye Ol
|
Parolamı Unuttum
Doğrulama e-postası gelmedi
23 Ocak 16:46
Yağız Fatih Nazlıer
The Genealogy of a Gene: Patents, HIV/AIDS, and Race. Transformations: Studies in the History of Science and Technology by Jackson Myles W.
adlı eseri ekledi.
23 Ocak 16:44
Yağız Fatih Nazlıer
Risky Medicine: Our Quest to Cure Fear and Uncertainty by Aronowitz Robert
adlı eseri ekledi.
23 Ocak 16:43
Yağız Fatih Nazlıer
Metrics: What Counts in Global Health by Adams Vincanne
adlı eseri ekledi.
23 Ocak 16:40
Yağız Fatih Nazlıer
Blood Sugar: Racial Pharmacology and Food Justice in Black America by Hatch Anthony Ryan
adlı eseri ekledi.
23 Ocak 16:38
Yağız Fatih Nazlıer
Remaking the American Patient: How Madison Avenue and Modern Medicine Turned Patients into Consumers by Tomes Nancy
adlı eseri ekledi.
23 Ocak 16:36
Yağız Fatih Nazlıer
The Antibiotic Era: Reform, Resistance, and the Pursuit of a Rational Therapeutics by Podolsky Scott H.
adlı eseri ekledi.
23 Ocak 16:35
Yağız Fatih Nazlıer
Immunity: How Elie Metchnikoff Changed the Course of Modern Medicine by Vikhanski Luba
adlı eseri ekledi.
23 Ocak 16:33
Yağız Fatih Nazlıer
Salmonella Infections, Networks of Knowledge, and Public Health in Britain, 1890–1975 by Hardy Anne
adlı eseri ekledi.
23 Ocak 16:32
Yağız Fatih Nazlıer
Nature's Path: A History of Naturopathic Healing in America by Cayleff Susan E.
adlı eseri ekledi.
23 Ocak 16:28
Yağız Fatih Nazlıer
Healthy Boundaries: Property, Law and Public Health in England and Wales, 1815–1872. Rochester Studies in Medical History by Hanley James G.
adlı eseri ekledi.
23 Ocak 16:26
Yağız Fatih Nazlıer
Sexual Forensics in Victorian and Edwardian England: Age, Crime and Consent in the Courts by Bates Victoria
adlı eseri ekledi.
23 Ocak 16:25
Yağız Fatih Nazlıer
The Andean Wonder Drug: Cinchona Bark and Imperial Science in the Spanish Atlantic, 1630–1800 by Crawford Matthew James
adlı eseri ekledi.
23 Ocak 16:22
Yağız Fatih Nazlıer
Charles Bell and the Anatomy of Reform by Berkowitz Carin
adlı eseri ekledi.
23 Ocak 16:21
Yağız Fatih Nazlıer
The Royal Touch in Early Modern England: Politics, Medicine and Sin by Brogan Stephen
adlı eseri ekledi.
23 Ocak 16:19
Yağız Fatih Nazlıer
Novel Medicine: Healing, Literature, and Popular Knowledge in Early Modern China by Schonebaum Andrew
adlı eseri ekledi.
23 Ocak 16:18
Yağız Fatih Nazlıer
Madness in Civilization: A Cultural History of Insanity, from the Bible to Freud, from the Madhouse to Modern Medicine by Scull Andrew
adlı eseri ekledi.
23 Ocak 16:13
Yağız Fatih Nazlıer
Neurological Concepts in Ancient Greek Medicine by Walshe Thomas M.
adlı eseri ekledi.
23 Ocak 16:11
Yağız Fatih Nazlıer
As Long as Parents Can Accept Them: Medical Disclosure, Risk, and Disability in Twentieth-Century American Adoption Practice
adlı eseri ekledi.
23 Ocak 16:09
Yağız Fatih Nazlıer
Revolutionizing Cuban Psychiatry: The Freud Wars, 1955–1970
adlı eseri ekledi.
23 Ocak 16:08
Yağız Fatih Nazlıer
Banning the Soviet Lobotomy: Psychiatry, Ethics, and Professional Politics during Late Stalinism
adlı eseri ekledi.
23 Ocak 16:06
Yağız Fatih Nazlıer
Syphilization and Its Discontents: Experimental Inoculation against Syphilis at the London Lock Hospital
adlı eseri ekledi.
22 Ocak 16:40
Yağız Fatih Nazlıer
Fixing Medical Prices: How Physicians Are Paid by Laugesen Miriam J.
adlı eseri ekledi.
22 Ocak 16:35
Yağız Fatih Nazlıer
To Fix or to Heal: Patient Care, Public Health, and the Limits of Biomedicine by Davis Joseph E., González Ana Marta
adlı eseri ekledi.
22 Ocak 16:33
Yağız Fatih Nazlıer
The Lives of Community Health Workers: Local Labor and Global Health in Urban Ethiopia by Maes Kenneth
adlı eseri ekledi.
22 Ocak 16:31
Yağız Fatih Nazlıer
Plastic Reason: An Anthropology of Brain Science in Embryogenetic Terms by Rees Tobias
adlı eseri ekledi.
22 Ocak 16:30
Yağız Fatih Nazlıer
Therapeutic Revolutions: Pharmaceuticals and Social Change in the Twentieth Century by GreeneJeremy A., Condrau Flurin, Watkins Elizabeth Siegel
adlı eseri ekledi.
22 Ocak 16:29
Yağız Fatih Nazlıer
Rebel Genius: Warren S. McCulloch's Transdisciplinary Life in Science by Abraham Tara
adlı eseri ekledi.
22 Ocak 16:25
Yağız Fatih Nazlıer
Private Aid, Political Activism: American Medical Relief to Spain and China by Wetherby Aelwen D.
adlı eseri ekledi.
22 Ocak 16:22
Yağız Fatih Nazlıer
Life on Ice: A History of New Uses for Cold Blood by Radin Joanna
adlı eseri ekledi.
22 Ocak 16:21
Yağız Fatih Nazlıer
Madhouse: Psychiatry and Politics in Cuban History. Envisioning by Lambe Jennifer L.
adlı eseri ekledi.
Ez-zemahşeri
Ez-zemahşeri
EBÜ'L-KÂSIM CÂRULLAH MAHMUD B. ÖMER
EBÜ'L-KÂSIM CÂRULLAH MAHMUD B. ÖMER
Paylaş
Ebû'l-Kâsım Mahmud İbn Ömer ez-Zemahşerî el-Harezmî Büyük bir dilci, edebiyatçı, kelâmcı ve müfessirdir Mekke'de uzun süre ikamet ettiği için Cârullah lakabı verilerek "Cârullah Zemahşerî" adıyla meşhur olmuş, ayrıca kendisine "Fahr-ı Harezm" ünvanı da verilmiştir
Ebû'l-Kâsım Mahmud İbn Ömer ez-Zemahşerî el-Harezmî Büyük bir dilci, edebiyatçı, kelâmcı ve müfessirdir Mekke'de uzun süre ikamet ettiği için Cârullah lakabı verilerek "Cârullah Zemahşerî" adıyla meşhur olmuş, ayrıca kendisine "Fahr-ı Harezm" ünvanı da verilmiştir
İstatistikler
Yorumlar
Aldığı Atıflar
Eserleri
Özgeçmiş
Ebû'l-Kâsım Mahmud İbn Ömer ez-Zemahşerî el-Harezmî Büyük bir dilci, edebiyatçı, kelâmcı ve müfessirdir Mekke'de uzun süre ikamet ettiği için Cârullah lakabı verilerek "Cârullah Zemahşerî" adıyla meşhur olmuş, ayrıca kendisine "Fahr-ı Harezm" ünvanı da verilmiştir
Zemahşerî, Selçuklu sultanlarından Melikşah devrinde Harezm kasabalarından Zemahşer'de 467 (1075) yılında mütedeyyin bir ailede dünyaya gelmiş, ilk tahsilini büyük bir ihtimalle, kasabanın imamı olan babasında yapmış; okuma yazma öğrenip hâfız olduktan sonra ilim tahsili için o zaman büyük bir ilim ve medeniyet merkezi olan Buhârâ'ya gitmiştir Bu arada çocukluğunda bir gün bindiği hayvandan düşerek yaralandığını ve neticede bir ayağının kesilmiş olduğunu de zikretmeliyiz Bazı kaynaklarda ayağının kesilmesi ile ilgili olarak annesinin bir bedduası olduğuna (küçük bir kuşu ayağına ip bağlayarak sürüklemesi ve kuşun ayağını koparması sebebiyle) dair bir hikâye kendisinden nakledilmektedir
Zemahşerî'nin Buhârâ'ya hangi tarihte gittiğine dair kaynaklarda açık bir bilgi yokturYalnız, Buhârâ'ya gittiğinde babası hayatta idi Fakat kaynaklar babasının, Müeyyedü'l-Mülk (ö 494/1101) tarafından siyasî sebeplerle hapsedildiğini ve Zemahşerî Buhârâ'ya gittiği sırada hapiste olduğunu kaybederler Babası Ömer İbn Muhammed İbn Ahmed ez-Zemahşerî hapiste iken 488 (1095) yılında vefat etmiştirO sırada Zemahşerî 21 yaşında bir genç idi
Zemahşerî Buhârâ'da muhtelif hocalardan usûl-u fıkıh, fıkıh (Hanefî fıkhı), hadis, tefsir, kelâm, mantık, felsefe ve arapça dersleri aldı Bu yetişme devresinde Harezm ve Horasan bölgelerinde bir çok şehre gitti ve buralarda birçok ders halkasına katılarak bilgilerini ilerletti 502 (1109) yıllarında Mekke-i Mükerreme'ye gitti ve burada bir süre ikamet ederek zamanın meşhur ediblerinden Şerif Ali İbn Hamza Vehhâs (ö 526/1132) gibi âlimlerden feyz aldı Bu Vehhâs daha sonraları Zemahşerî'nin talebelerinden olmuştur Bu arada Arap yarımadasındaki bazı yerleri ve Yemen şehirlerini gezdi ve Arapçaya vukufiyyetini güçlendirdi O'nun, Ebû Kubeys Dağı'na çıkarak; "Ey Araplar, gelin atalarınızın dilini benden öğrenin" diye dil konusunda Araplara meydan okuduğu rivâyet edilir Dile hâkimiyeti gerçekten yazdığı eserlerde ve söylediği şiirlerde, kasîdelerde, medhiyelerde açıkça görülmektedir
Bu gezilerinden sonra Zemahşerî'nin memleketine gittiğini, 518 (1124) yılında tekrar Mekke'ye geldiğini görüyoruz Mekke'ye bu gelişinde artık uzun süre burada kalmış ve eserlerinden bir çoğunu, bu arada meşhur tefsirini de burada kaleme almıştır Daha sonra yetişmiş bir âlim olarak tekrar memleketine (Harezm) dönüp 538 (1143)'de Seyhan nehri kenarındaki Cüreaniye'de vefatına kadar orada kaldı
Zemahşerî'nin hocaları arasında, nahiv ve edebiyat okuduğu Mahmud İbn Cerîr ed-Dabbî (ö 507/1113-1114), Ali İbn Muzaffer en-Neysâbûrî; Fıkıh okuduğu el-Hayyâtî; Usûl ilimlerini öğrendiği Rükneddin Muhammed el-Usûlî; Hadis okuduğu Ebu Mansur Nasr el-Hâris, Ebû'l-Hattâb Nasr İbn Ahmed el-Batır (ö 494/1101) gibi âlimler sayılabilir
Zemahşerî itikadda ateşli bir Mu'tezile, fıkıhta ise Halefîdir Mu'tezile oluşundan dolayı çok tenkid edilmiş ve bu yüzden çok muhalif kazanmıştır Ehl-i sünnet âlimleri ile, onları tahkir etme derecesinde alay eden, keskin ve katı bir tutumu vardır Hayatının sonlarına doğru Mu'tezile oluşundan tevbe edip ehl-i sünnet inancına döndüğü rivayet edilirse de bu, eserinde görülmez Sırf Mu'tezile oluşundan dolayı Selçuklu sultan ve verirleri tarafından ilimde ulaştığı yüksek mertebeye rağmen itibar görmemiş, hattâ haklarında methiyeler söylediği emirler bile yüzüne bakmamışlar, ama o bildiği yoldan şaşmamıştır
Zemahşerî, yetiştirdiği çok sayıda talebe -ki bunların birçoğu nahiv, edebiyat ve İslâmî ilimlerde şöhret bulmuş âlimlerdendir (bunların bir kısmı için bk Abdullah Nezîr Ahmed, Ruûsu'l-Mesâil Mukaddimesi, Beyrut 1987, 40-42)- yanında velûd, çok yazan bir âlimdir Hal tercemelerinden bahseden eserler onun elli civarında eseri olduğunu belirtiyorlar
Ebû'l-Kâsım Mahmud İbn Ömer ez-Zemahşerî el-Harezmî Büyük bir dilci, edebiyatçı, kelâmcı ve müfessirdir Mekke'de uzun süre ikamet ettiği için Cârullah lakabı verilerek "Cârullah Zemahşerî" adıyla meşhur olmuş, ayrıca kendisine "Fahr-ı Harezm" ünvanı da verilmiştir Zemahşerî, Selçuklu sultanlarından Melikşah devrinde Harezm kasabalarından Zemahşer'de 467 (1075) yılında mütedeyyin bir ailede dünyaya gelmiş, ilk tahsilini büyük bir ihtimalle, kasabanın imamı olan babasında yapmış; okuma yazma öğrenip hâfız olduktan sonra ilim tahsili için o zaman büyük bir ilim ve medeniyet merkezi olan Buhârâ'ya gitmiştir Bu arada çocukluğunda bir gün bindiği hayvandan düşerek yaralandığını ve neticede bir ayağının kesilmiş olduğunu de zikretmeliyiz Bazı kaynaklarda ayağının kesilmesi ile ilgili olarak annesinin bir bedduası olduğuna (küçük bir kuşu ayağına ip bağlayarak sürüklemesi ve kuşun ayağını koparması sebebiyle) dair bir hikâye kendisinden nakledilmektedir Zemahşerî'nin Buhârâ'ya hangi tarihte gittiğine dair kaynaklarda açık bir bilgi yokturYalnız, Buhârâ'ya gittiğinde babası hayatta idi Fakat kaynaklar babasının, Müeyyedü'l-Mülk (ö 494/1101) tarafından siyasî sebeplerle hapsedildiğini ve Zemahşerî Buhârâ'ya gittiği sırada hapiste olduğunu kaybederler Babası Ömer İbn Muhammed İbn Ahmed ez-Zemahşerî hapiste iken 488 (1095) yılında vefat etmiştirO sırada Zemahşerî 21 yaşında bir genç idi Zemahşerî Buhârâ'da muhtelif hocalardan usûl-u fıkıh, fıkıh (Hanefî fıkhı), hadis, tefsir, kelâm, mantık, felsefe ve arapça dersleri aldı Bu yetişme devresinde Harezm ve Horasan bölgelerinde bir çok şehre gitti ve buralarda birçok ders halkasına katılarak bilgilerini ilerletti 502 (1109) yıllarında Mekke-i Mükerreme'ye gitti ve burada bir süre ikamet ederek zamanın meşhur ediblerinden Şerif Ali İbn Hamza Vehhâs (ö 526/1132) gibi âlimlerden feyz aldı Bu Vehhâs daha sonraları Zemahşerî'nin talebelerinden olmuştur Bu arada Arap yarımadasındaki bazı yerleri ve Yemen şehirlerini gezdi ve Arapçaya vukufiyyetini güçlendirdi O'nun, Ebû Kubeys Dağı'na çıkarak; "Ey Araplar, gelin atalarınızın dilini benden öğrenin" diye dil konusunda Araplara meydan okuduğu rivâyet edilir Dile hâkimiyeti gerçekten yazdığı eserlerde ve söylediği şiirlerde, kasîdelerde, medhiyelerde açıkça görülmektedir Bu gezilerinden sonra Zemahşerî'nin memleketine gittiğini, 518 (1124) yılında tekrar Mekke'ye geldiğini görüyoruz Mekke'ye bu gelişinde artık uzun süre burada kalmış ve eserlerinden bir çoğunu, bu arada meşhur tefsirini de burada kaleme almıştır Daha sonra yetişmiş bir âlim olarak tekrar memleketine (Harezm) dönüp 538 (1143)'de Seyhan nehri kenarındaki Cüreaniye'de vefatına kadar orada kaldı Zemahşerî'nin hocaları arasında, nahiv ve edebiyat okuduğu Mahmud İbn Cerîr ed-Dabbî (ö 507/1113-1114), Ali İbn Muzaffer en-Neysâbûrî; Fıkıh okuduğu el-Hayyâtî; Usûl ilimlerini öğrendiği Rükneddin Muhammed el-Usûlî; Hadis okuduğu Ebu Mansur Nasr el-Hâris, Ebû'l-Hattâb Nasr İbn Ahmed el-Batır (ö 494/1101) gibi âlimler sayılabilir Zemahşerî itikadda ateşli bir Mu'tezile, fıkıhta ise Halefîdir Mu'tezile oluşundan dolayı çok tenkid edilmiş ve bu yüzden çok muhalif kazanmıştır Ehl-i sünnet âlimleri ile, onları tahkir etme derecesinde alay eden, keskin ve katı bir tutumu vardır Hayatının sonlarına doğru Mu'tezile oluşundan tevbe edip ehl-i sünnet inancına döndüğü rivayet edilirse de bu, eserinde görülmez Sırf Mu'tezile oluşundan dolayı Selçuklu sultan ve verirleri tarafından ilimde ulaştığı yüksek mertebeye rağmen itibar görmemiş, hattâ haklarında methiyeler söylediği emirler bile yüzüne bakmamışlar, ama o bildiği yoldan şaşmamıştır Zemahşerî, yetiştirdiği çok sayıda talebe -ki bunların birçoğu nahiv, edebiyat ve İslâmî ilimlerde şöhret bulmuş âlimlerdendir (bunların bir kısmı için bk Abdullah Nezîr Ahmed, Ruûsu'l-Mesâil Mukaddimesi, Beyrut 1987, 40-42)- yanında velûd, çok yazan bir âlimdir Hal tercemelerinden bahseden eserler onun elli civarında eseri olduğunu belirtiyorlar
Web adresi henüz eklenmemiş. Eklemek için düzenle simgesine tıklayınız.
Operatör:
Kayahan Encim
Güncelleyen: kaynakca.info
Gönder
Daha fazla yorum getir
Eserler yükleniyor...
Selda GÜNER ÖZDEN
Emevî Yönetiminin Kuruluşunda Dühâtü`l-Arab`ın Rolü
Ankara, 2005, MASTER.
Tez
Türkçe
Tarih
Bu Tez
445
kez
görüntülendi.
×
Değişiklikler