×
Önerim var
Türkiye Kaynakçası - kaynakca.hacettepe.edu.tr
Ana Sayfa
Kaynakça Nedir?
S.S.S
İletişim
×
Mesajınız başarıyla kaydedilmiştir.
Gönder
Üye Ol
ÜYE GİRİŞİ
Facebook ile giriş
Beni Hatırla
Üye Ol
|
Parolamı Unuttum
Doğrulama e-postası gelmedi
28 Ocak 12:55
Simge Akkaş
Sinop: The so-called Ceneviz Yolu
adlı eseri ekledi.
28 Ocak 12:54
Simge Akkaş
Fs. Sedat Alp
adlı eseri ekledi.
28 Ocak 12:54
Simge Akkaş
The Historical Geography of Anatolia and the Transition from the Karūm-Period to the Early Hittite Empire
adlı eseri ekledi.
28 Ocak 12:54
Simge Akkaş
Studia Mediterranea
adlı eseri ekledi.
28 Ocak 12:54
Simge Akkaş
Patronvs. Coşkun Özgünel'e 65. Yaş Armağanı /Festschrift für Coşkun Özgünel zum 65. Geburtstag
adlı eseri ekledi.
28 Ocak 12:43
Simge Akkaş
Hitit Çivi Yazılı Belgelerine Göre Hattuşa-TapikaŞapinuwa Coğrafi Üçgenindeki Tarihi Coğrafya Araştırmaları İçin Yeni Öneriler
adlı eseri ekledi.
28 Ocak 12:43
Simge Akkaş
Amasya İlinde Yeni Araştırmalar: Oluz Höyük ve Doğantepe Kazıları
adlı eseri ekledi.
28 Ocak 12:38
Simge Akkaş
Anatolia and the Jazira During the Old Assyrian Period
adlı eseri ekledi.
28 Ocak 12:37
Simge Akkaş
Aktes de la XVIIe Renoncontre Assriologigue Internationale 1969
adlı eseri ekledi.
28 Ocak 12:36
Simge Akkaş
Kašku Ülkesi’nin Önemli kenti Amasya-Oluz Höyük 2007-2008 Dönemi Çalışmaları Genel Değerlendirmeler ve Ön Sonuçlar
adlı eseri ekledi.
28 Ocak 12:36
Simge Akkaş
Eski Önasya ve Mısır’da Müzik
adlı eseri ekledi.
28 Ocak 12:36
Simge Akkaş
Nerik’in İzinde
adlı eseri ekledi.
28 Ocak 12:36
Simge Akkaş
Kültepe Tabletlerinde Yerli Tarihleme Usûlleri
adlı eseri ekledi.
28 Ocak 12:36
Simge Akkaş
Dağlardaki Tanrılar ve Tanrı Dağlar
adlı eseri ekledi.
28 Ocak 12:36
Simge Akkaş
Kültepe Tabletlerinde Yerli Tarihleme Usûlleri
adlı eseri ekledi.
28 Ocak 12:15
Simge Akkaş
Geschichte der Hethiter
adlı eseri ekledi.
28 Ocak 12:15
Simge Akkaş
The Hittite Tablet UK09.OB.2: A Preliminary Analysis
adlı eseri ekledi.
28 Ocak 12:15
Simge Akkaş
Neue Arbeiten zur hethitischen Geographie
adlı eseri ekledi.
28 Ocak 12:15
Simge Akkaş
Hattuscha-Hauptstadt der Hethiter
adlı eseri ekledi.
28 Ocak 12:15
Simge Akkaş
Les Hittites
adlı eseri ekledi.
28 Ocak 12:15
Simge Akkaş
Athletic Contests in Hittite Religious Festivals
adlı eseri ekledi.
28 Ocak 12:15
Simge Akkaş
Ein hethitisches Königssiegel. Neue Beiträge zur Geschichte und Entzifferung der hethitischen Hieroglyphenschrif
adlı eseri ekledi.
28 Ocak 12:15
Simge Akkaş
Fs. Güterbock
adlı eseri ekledi.
28 Ocak 12:15
Simge Akkaş
The Religion of the Hittites
adlı eseri ekledi.
28 Ocak 12:14
Simge Akkaş
Hitit Krallarının Kült Gezileri ve Tanrılar İçin Düzenledikleri Merasimler
adlı eserin yaptığı bir atıf ekledi.
28 Ocak 12:14
Simge Akkaş
Hitit Krallarının Kült Gezileri ve Tanrılar İçin Düzenledikleri Merasimler
adlı eserin yaptığı bir atıf ekledi.
28 Ocak 12:14
Simge Akkaş
Hitit Krallarının Kült Gezileri ve Tanrılar İçin Düzenledikleri Merasimler
adlı eserin yaptığı bir atıf ekledi.
28 Ocak 12:14
Simge Akkaş
Hitit Krallarının Kült Gezileri ve Tanrılar İçin Düzenledikleri Merasimler
adlı eserin yaptığı bir atıf ekledi.
28 Ocak 12:14
Simge Akkaş
Hitit Krallarının Kült Gezileri ve Tanrılar İçin Düzenledikleri Merasimler
adlı eserin yaptığı bir atıf ekledi.
28 Ocak 12:14
Simge Akkaş
Hitit Krallarının Kült Gezileri ve Tanrılar İçin Düzenledikleri Merasimler
adlı eserin yaptığı bir atıf ekledi.
Martin
Martin
Luther
Luther
Paylaş
d. 10 Kasım 1483, Eisleben, Saksonya Elektörlüğü, Kutsal Roma İmparatorluğu - ö. 18 Şubat 1546, Eisleben, Saksonya Elektörlüğü, Kutsal Roma İmparatorluğu.
Alman keşiş, teolog, üniversite profesörü, Protestanlığın ve Lutherciliğin kurucusu.
d. 10 Kasım 1483, Eisleben, Saksonya Elektörlüğü, Kutsal Roma İmparatorluğu - ö. 18 Şubat 1546, Eisleben, Saksonya Elektörlüğü, Kutsal Roma İmparatorluğu. Alman keşiş, teolog, üniversite profesörü, Protestanlığın ve Lutherciliğin kurucusu.
İstatistikler
Yorumlar
Aldığı Atıflar
Eserleri
Özgeçmiş
10 Kasım 1483'de Almanya'nın Eisleben şehrinde doğan Martin Luther, Erfurt Üniversitesi'nde okudu. Ailesine yaptığı bir ziyaret dönüşü, Erfurt yolunda yıldırım çarpma tehlikesiyle karşılaşınca keşiş olmaya karar verdi. 21 yaşındayken Aziz Augustin tarikatına bağlı bir manastıra girip ilahiyat eğitimine başladı ve aynı yıl rahip oldu.
Luther manastırdaki günlerinden beri sorguladığı bu uygulamaya karşı bir eleştiri yazdı. "Endüljansın Kuvvetine Dair Tezler" başlıklı, 95 maddeden oluşan bu metni 31 Ekim 1517 günü piskoposlara gönderdi ve aynı zamanda birer mektupla endüljans konusundaki vaazlerin teolojik açıdan sağlam bir zemine oturtulmasını istedi. Martin Luther'in bu tezleri üniversitenin bülten panosu sayılabilecek bir yer olan Wittenberg Saray Kilisesi'nin kapısına astığı yolundaki, ancak yıllar sonra yayılan rivayet kanıtlanmış değildir.
Sonuçta bu tezler Almanya'da ve komşu ülkelerde Luther'in kendisinin de öngörmüş olmadığı bir hızla yayılınca sadece endüljans satışlarında bir düşüş yaşanmakla kalmadı, bu olay bütün reform hareketinin başlangıcı oldu. 1518 yılında Roma'da Luther'in fikirlerine karşı bir papalık davası açıldı. Bu engizisyon davasında Luther gıyabında yargılandı. Papa her ne kadar aforoz ettiyse de o, aforoznameyi halk arasında yaktı. İmparator Maximillian onu heretik (dinden çıkmış, sapkın) ilan etti; Luther, suçlamalara cevap vermek üzere Roma'ya çağrıldı. Ama o, Roma'ya gitmek yerine, Augsburg'ta Kardinal Cajetan'a ifade vermeyi tercih etti.
Cajetan ondan fikirlerinden ve Kilise'ye yaptığı saldırılarından vazgeçmesini isteyince, Luther, Wittenberg'e döndü. Burada Kutsal Roma Germen İmparatorluğu'nun imparator seçme yetkisi olan Saksonya Dükü III. Frederick onu himayesi altına aldı. Papa X. Leo, III. Frederick'ten Luther'in sürgüne gönderilmesini talep ettiyse de, dük bu emre itaat etmedi. Bu arada bazı görüşlerinden vazgeçen, hatta Papa'ya bir özür mektubu bile gönderen Luther, Ingolstadt Üniversitesi rektörü Johann Eck ile endüljans konusunda bir münazaraya katıldı.
Papa Leo, 1520 yılında bir bildiri yayınlayarak Luther'in görüşlerinin yanlış olduğunu ileri sürdü ve altmış gün içinde görüşlerinden vaz geçmezse aforoz edileceğini bildirdi. Luther bildiriyi halkın gözü önünde yaktı ve Papa'ya açıkça karşılık verdi. Böylece Papa'nın yetkisini sıfıra indiren ilk hareket yapılmış, Din Devrimi başlamış oldu.
Alman Kralı Şarl, Luther'i yargılamak üzere Worms'da bir kurul kurdu. Luther, kurul önünde düşüncelerini cesurca savundu ve asla geri adım atmayacağını kesin bir dille ifade etti. Luther'in hakkında ölüm cezası çıkarıldı fakat Luther'in ortadan kaybolmasıyla işler büsbütün alevlendi. Kimileri onun öldürüldüğünü ileri sürdü ve böylece Luther'den yana olanların katolikliğe karşı savaşı güçlendi. Gerçekte Luther Saksonya Elektörü olan yakın bir arkadaşının Wartburg'daki şatosunda saklanıyordu. Burada bir yıl kadar saklanan Luther, zamanını çoğunu okuyarak ve yazarak geçirdi. Luther bu sürede Kutsal Kitap'ın latinceden almancaya çevirisini tamamladı. Yazılarında, dinsel törenlerin yolsuzluğu, manastır yaşantısının zorlukları ve günah çıkarmanın saçmalığını anlattı.
Eski inancın bazı yanlarının bütünüyle terkedilmesi gerektiğini düşünüyordu. İnancı içinde taşıyan herkesin din adamı olabileceğini ve din adamlarının da evlenmesinde bir sakınca olmadığını savunuyordu. Luther, Wartburg'dan ayrıldığında artık görüşleri Alman prensleri ve halk tarafından benimsenmişti. 1525 yılında Köylüler Savaşı başladı. Savaşın asıl nedeni ekonomikti ama dinsel başkaldırmanın da etkisi büyük oldu. Köylüler Luther'i yanlarında bulacaklarını umuyorlardı fakat düşündükleri gibi olmadı ve Luther onları bu savaşta yalnız bıraktı.
Eski bir rahibe olan Katharina von Bora ile evlenmiş olan Luther, 1526'da Deutsche Messe und Ordnung des Gottsdienstes (Almanca Ayin ve Kutsal Merasim Düzeni) adıyla yayımlamış olduğu ayinlere başladı. 1529 senesinde önce Batı medeniyetini İslam tehlikesinden korumak için Türklere karşı savaşmanın her Hıristiyanın üzerine vazife olduğunu bildiren bir eserden (Türklere Karşı Savaşta) sonra, Hıristiyanlığın temel inanç ve doktrinlerinin soru-cevap şeklinde öğretildiği "Küçük ve Büyük Kateşizm"i yayımladı. Üç yıl sonra Nürnberg Dini Barış Komitesi, Alman Protestanlara özgürlük tanıdı. Luther, Wittenberg İlahiyat Fakültesi'nin dekanlığına getirildi. Sağlık sorunları olmasına rağmen yazmayı sürdürdü.
Önce Anabaptistler (vaftiz uygulamasının sadece ergenlikte olabileceğini iddia eden bir protestan mezhebi) daha sonra Yahudiler aleyhine yazdı ve Kutsal Metinler'den hareketle papalığa karşı oldukça ağır bir dille eleştiri olarak "Wider das Papsttum zu Rom vom Teufel Gestiftet" (Roma'da Şeytan Tarafından Kurulmuş Papalığa Karşı) eseriyle papalığa son darbesini indirdi. 17 Şubat 1546 günü doğduğu yer olan Eisleben'de kalp ve böbrek yetmezliğinden öldü.
10 Kasım 1483'de Almanya'nın Eisleben şehrinde doğan Martin Luther, Erfurt Üniversitesi'nde okudu. Ailesine yaptığı bir ziyaret dönüşü, Erfurt yolunda yıldırım çarpma tehlikesiyle karşılaşınca keşiş olmaya karar verdi. 21 yaşındayken Aziz Augustin tarikatına bağlı bir manastıra girip ilahiyat eğitimine başladı ve aynı yıl rahip oldu. Luther manastırdaki günlerinden beri sorguladığı bu uygulamaya karşı bir eleştiri yazdı. "Endüljansın Kuvvetine Dair Tezler" başlıklı, 95 maddeden oluşan bu metni 31 Ekim 1517 günü piskoposlara gönderdi ve aynı zamanda birer mektupla endüljans konusundaki vaazlerin teolojik açıdan sağlam bir zemine oturtulmasını istedi. Martin Luther'in bu tezleri üniversitenin bülten panosu sayılabilecek bir yer olan Wittenberg Saray Kilisesi'nin kapısına astığı yolundaki, ancak yıllar sonra yayılan rivayet kanıtlanmış değildir. Sonuçta bu tezler Almanya'da ve komşu ülkelerde Luther'in kendisinin de öngörmüş olmadığı bir hızla yayılınca sadece endüljans satışlarında bir düşüş yaşanmakla kalmadı, bu olay bütün reform hareketinin başlangıcı oldu. 1518 yılında Roma'da Luther'in fikirlerine karşı bir papalık davası açıldı. Bu engizisyon davasında Luther gıyabında yargılandı. Papa her ne kadar aforoz ettiyse de o, aforoznameyi halk arasında yaktı. İmparator Maximillian onu heretik (dinden çıkmış, sapkın) ilan etti; Luther, suçlamalara cevap vermek üzere Roma'ya çağrıldı. Ama o, Roma'ya gitmek yerine, Augsburg'ta Kardinal Cajetan'a ifade vermeyi tercih etti. Cajetan ondan fikirlerinden ve Kilise'ye yaptığı saldırılarından vazgeçmesini isteyince, Luther, Wittenberg'e döndü. Burada Kutsal Roma Germen İmparatorluğu'nun imparator seçme yetkisi olan Saksonya Dükü III. Frederick onu himayesi altına aldı. Papa X. Leo, III. Frederick'ten Luther'in sürgüne gönderilmesini talep ettiyse de, dük bu emre itaat etmedi. Bu arada bazı görüşlerinden vazgeçen, hatta Papa'ya bir özür mektubu bile gönderen Luther, Ingolstadt Üniversitesi rektörü Johann Eck ile endüljans konusunda bir münazaraya katıldı. Papa Leo, 1520 yılında bir bildiri yayınlayarak Luther'in görüşlerinin yanlış olduğunu ileri sürdü ve altmış gün içinde görüşlerinden vaz geçmezse aforoz edileceğini bildirdi. Luther bildiriyi halkın gözü önünde yaktı ve Papa'ya açıkça karşılık verdi. Böylece Papa'nın yetkisini sıfıra indiren ilk hareket yapılmış, Din Devrimi başlamış oldu. Alman Kralı Şarl, Luther'i yargılamak üzere Worms'da bir kurul kurdu. Luther, kurul önünde düşüncelerini cesurca savundu ve asla geri adım atmayacağını kesin bir dille ifade etti. Luther'in hakkında ölüm cezası çıkarıldı fakat Luther'in ortadan kaybolmasıyla işler büsbütün alevlendi. Kimileri onun öldürüldüğünü ileri sürdü ve böylece Luther'den yana olanların katolikliğe karşı savaşı güçlendi. Gerçekte Luther Saksonya Elektörü olan yakın bir arkadaşının Wartburg'daki şatosunda saklanıyordu. Burada bir yıl kadar saklanan Luther, zamanını çoğunu okuyarak ve yazarak geçirdi. Luther bu sürede Kutsal Kitap'ın latinceden almancaya çevirisini tamamladı. Yazılarında, dinsel törenlerin yolsuzluğu, manastır yaşantısının zorlukları ve günah çıkarmanın saçmalığını anlattı. Eski inancın bazı yanlarının bütünüyle terkedilmesi gerektiğini düşünüyordu. İnancı içinde taşıyan herkesin din adamı olabileceğini ve din adamlarının da evlenmesinde bir sakınca olmadığını savunuyordu. Luther, Wartburg'dan ayrıldığında artık görüşleri Alman prensleri ve halk tarafından benimsenmişti. 1525 yılında Köylüler Savaşı başladı. Savaşın asıl nedeni ekonomikti ama dinsel başkaldırmanın da etkisi büyük oldu. Köylüler Luther'i yanlarında bulacaklarını umuyorlardı fakat düşündükleri gibi olmadı ve Luther onları bu savaşta yalnız bıraktı. Eski bir rahibe olan Katharina von Bora ile evlenmiş olan Luther, 1526'da Deutsche Messe und Ordnung des Gottsdienstes (Almanca Ayin ve Kutsal Merasim Düzeni) adıyla yayımlamış olduğu ayinlere başladı. 1529 senesinde önce Batı medeniyetini İslam tehlikesinden korumak için Türklere karşı savaşmanın her Hıristiyanın üzerine vazife olduğunu bildiren bir eserden (Türklere Karşı Savaşta) sonra, Hıristiyanlığın temel inanç ve doktrinlerinin soru-cevap şeklinde öğretildiği "Küçük ve Büyük Kateşizm"i yayımladı. Üç yıl sonra Nürnberg Dini Barış Komitesi, Alman Protestanlara özgürlük tanıdı. Luther, Wittenberg İlahiyat Fakültesi'nin dekanlığına getirildi. Sağlık sorunları olmasına rağmen yazmayı sürdürdü. Önce Anabaptistler (vaftiz uygulamasının sadece ergenlikte olabileceğini iddia eden bir protestan mezhebi) daha sonra Yahudiler aleyhine yazdı ve Kutsal Metinler'den hareketle papalığa karşı oldukça ağır bir dille eleştiri olarak "Wider das Papsttum zu Rom vom Teufel Gestiftet" (Roma'da Şeytan Tarafından Kurulmuş Papalığa Karşı) eseriyle papalığa son darbesini indirdi. 17 Şubat 1546 günü doğduğu yer olan Eisleben'de kalp ve böbrek yetmezliğinden öldü.
Web adresi henüz eklenmemiş. Eklemek için düzenle simgesine tıklayınız.
Operatör:
Emine Gökşen
Güncelleyen:
Büşra Durmaz
Gönder
Daha fazla yorum getir
Eserler yükleniyor...
Bu yazarın atıf listesi henüz oluşmamıştır. Yazarların atıf listeleri, atıf yapan eserlerin kaynakçaları girildikçe kendiliğinden oluşmaktadır.
×
Değişiklikler